Noorderlicht kun on kuluttanut alkuperäisen ideani (maaseudun, kylien ja pikkukaupunkien tyhjeneminen) loppuun, mietin sen vastakohtaa. Urbanisaatiota. 60-70 -lukujen rakennemuutosta, muuttoliikettä kaupunkeihin, kaupunkien liepeille rakennettuihin lähiöihin.

Onko lähiöitä jo fotattu niin paljon, että sekin aihe on kulunut loppuun? Vai kutsuuko minua kohta Kontula, Jakomäki, Pihlajamäki, Karhuvuori, Merihaka? Pasila? Tai niiden mahdolliset hollantilaiset vastineet.

Olin tänään aussi-israelilaisen ekaluokkalaisen kanssa Duindorpissa etsimässä kuvattavaa, löytämättä oikein, meni sälän kuvaamiseksi. Hän kuvasi minua, minä olen reportaasin aiheena. Keskusteleminen hänen kanssaan on hauskaa ja helppoa, kunnes törmäämme politiikkaan, armeijaan, hänen maansa problematiikkaan. Sitten minä vaikenen; mielipiteeni ovat kaukana hänen mielipiteistään, enkä oikein tiedä, miten niistä keskustelisin. Yleensä minulla on tapana kiertää kyseiset aiheet tietyssä seurassa kaukaa.

Koetin olla kuvaamatta kauniita asioita. Jotain on pakko kuvata; muuten ei kohta kykene. Miksiköhän siihen aina muodostuu kynnys.