Minun on pakko myöntää, että jotenkin pidän poikkeusolosuhteista. Tietysti vain sellaisista, jotka eivät suoranaisesti uhkaa henkeä tai terveyttä. Tämä tulivuorijuttu on mielenkiintoinen. Eurooppa joutuu tulemaan juttuun sen tosiasian kanssa, että vaikka mantereemme on pieni, on meillä myös melkoisia välimatkoja. Silti tuntuu jotenkin kornilta, kun tehdään isoja otsikoita tyyliin "Ministeri joutuu matkustamaan BUSSILLA". Olen reissannut maitse Euroopassa monen monta kertaa, eikä siten matkustaminen nykyään ole edes kovin epämukavaa. Monessa maassa on erinomainen junaverkosto supernopeine junineen, joissa palvelu pelaa. Laivoilla mukavuus on sitä luokkaa, että ainoa valituksen aihe voisi olla hitaus. Mutta olisikohan aika ymmärtää, että aina kaikki ei tapahdu juuri niin nopeasti kuin haluaa? Ja vielä tärkeämpi seikka: olisikohan aika ymmärtää, että kaikki ei aina voi olla ihmisen hallinnassa?

KLM, Lufthansa ja Air Berlin ovat huikeista tappioista suivaantuneina alkaneet lobata turvallisuusviranomaisia ilmatilan avaamisen puolesta. Ei toki pitäisi olla yllättynyt - suuryhtiö toimii, kuten suuryhtiö toimii - mutta arveluttavana tällaista toimintaa pidän. KLM heitti testikoneen ilmaan jonnekin Amsterdamin länsipuolelle meren ylle, lenteli sillä tunnin verran ja ilmoitti Euroopan ilmatilan olevan nyt turvallinen. Mitenkähän lienee, kun kysymys on tuhkapilvestä, jonka koostumus a) vaihtelee paikasta toiseen ja b) vaihtelee hetkestä toiseen? Mitä luotettavaa dataa KLM:llä voi hetkellisestä pienestä lennätystestistään olla, varsinkin kun se tehtiin käsittääkseni tavallisella koneella, jossa ei ole mitään erityisiä mittalaitteita? Suomen ilmavoimien Hornet jo vaurioitui tuhkapilvessä. Lisäksi historiasta löytyy tapauksia, joissa koneen moottorit ovat sammuneet tuhkan takia. Itse olisin huolissani myös ns. pitot tubeista, jotka ovat vaarassa tukkeutua ja jotka ovat olennaisia lentokoneen ilmanopeuden mittausta varten (muistutettakoon: liian hidas ilmanopeus - kone sakkaa, liian nopea - kone hajoaa kappaleiksi). Pitot tuben jäätymistä ja tukkeutumista epäillään syyksi Air Francen lennon 447 tuhoon.

Lentäminen ei siis juuri nyt vaikuta kovin turvalliselta. Olisikohan tässä myös hyvä kohta alkaa miettiä vaihtoehtoisia tapoja toimia ja liikkua Euroopassa, jossa kymmenettuhannet lennot per vuorokausi eivät olekaan itsestäänselvyys? Ei sitä halpaa lentopetrolia riitä ikuisesti. Jos tästä poikkeusolosuhteesta jotain hyvää seuraa, voisi se olla se, että ihmiset huomaavat junallakin pääsevän. On ollut myös mukava seurata yleiseurooppalaista solidaarisuutta; ihmiset tarjovat toisilleen majapaikkoja ja kyytejä Facebookin kautta (toki jotkut yrittävät tässäkin tehdä bisnestä).

Minun on tarkoitus olla täällä Regensburgissa tiistaihin, jolloin pitäisi mahtua Hollantia kohti kulkevaan junaan. Saa nähdä, mitä tässä nyt kannattaa tehdä. Voi olla, että Jan juuttuu Pietariin, eikä pääse palaamaan ihan hetikohta. Toisaalta jos lykkään omaa paluutani Hollannin suuntaan, (minkä tekisin yleensä aina jos minulla ei Hollannissa ole mitään tärkeää) voi paluulipun saaminen käydä vielä vaikeammaksi. Täytyy katsoa, josko huominen olisi tätä päivää viisaampi.