Että voi olla huono systeemi! Tappelen toista päivää Hollannin rautateiden Hispeed -varausjärjestelmän kanssa. Tämä Hispeed on kovasti hypetetty nopeiden junien varaussysteemi, jota kautta pitäisi periaatteessa päästä varaamaan TGV-lippuja Belgiaan ja Ranskaan. Mutta kun se ei toimi.

Kun menen sivustolle ja valitsen lähtöpaikan ja matkakohteen, saan nähtäville kalenterin, jossa päivät on merkitty eri väreillä. Erihintaisille matkustuspäiville on valittu sinisen eri sävyjä. Kaikkein vaaleimman sinisen pitäisi olla kaikkein halvin matkapäivä.

Kun klikkailen vaaleansinisiä päiviä, käy kuitenkin usein ilmi, ettei niille päiville olekaan enää halpoja matkoja jäljellä. Kun klikkaan tummansinisiä päiviä, käy joskus niinkin, että niille taas löytyy halpoja lippuja.

Sitten, kun olen saanut päivät valittua, valitsen matkustusajat eli tietyt junat. Valitsemilleni päiville on nyt 17 eri menomatkavaihtoehtoa ja 28 eri paluumatkavaihtoehtoa. Kun rastittelen eri vaihtoehtoja, saitti pitää 30 sekunnin tuumimistauon ja ilmoittaa sitten matkalle lasketun kokonaishinnan. So far, so good.

Sitten klikkaan Eteenpäin. Yllättäen päädynkin (noin minuutin odottelun jälkeen) sivulle, jolla minulle ilmoitetaan, että ko. matkaan ei ole enää halutunhintaisia lippuja jäljellä, valitse toinen matka. Sivu ei kuitenkaan ilmoita, kumpi juna on täynnä, ja mihin hintaan junaan sitten pääsisi, jos kerran halvimmat liput on loppuunmyyty. Ainoa vaihtoehto on palata takaisin (selaimen back-napin painaminen tosin yleensä sekoittaa koko systeemin ja joudun aloittamaan ihan alusta) ja valita uusi junakombinaatio. Aioin äsken laskea huvikseni, kuinka monta kombinaatiota minun pitää pahimmillaan käydä läpi junalipun saamiseksi (muistattehan, 17 eri menomatkavaihtoehtoa ja 28 paluumatkavaihtoehtoa).

Olisiko aivan mahdotonta, että systeemi tarjoaisi lippuja vain sellaisiin juniin, joihin oikeasti on vielä lippuja myytävänä? Mitä ihmeen järkeä on kaupata lippua ja sitten pitkällisen klikkailun ja tuumailun jälkeen ilmoittaa, että valitettavasti jompikumpi valitsemistasi matkoista on loppuunmyyty, kokeile uudestaan? Vielä vähemmän järkeä on toki siinä, että osan ajasta tuon ilmoituksen sijaan ilmestyy vain paljonpuhuva "Error".

Mieluiten menisin tiskille, mutta ulkomaanjunalippujen ostamisesta tiskiltä peritään nykyään kymmenen euron palvelumaksu. Voi hyvän tähden.