Ollaan harmiteltu viikkokausia, kun ei päästä Katumalle juhannukseksi. Plan B oli mennä kaveriperheen kanssa tekojärvelle grillaamaan. Mutta nyt näyttää siltä, että vietämme juhannuksen samoin kuin vapun: sängyn pohjalla. Mulla on 38,4 kuumetta, kurkkukipua, nuha, päänsärky ja ripuli (perhaps that was on a need-to-know basis and you didn't need to know, vai?), ja H:lla samat, paitsi kuume vähän alempi ja lisäksi yskä. Kuljetimme siis Italiasta pöpön mukana. Ei kai tämä sentään mikään influenssa enää tähän aikaan vuodesta ole (sitä paitsi minä sairastin sen B:n jo tänä vuonna), että en sitten tiedä mikä. Fluna ja mahatauti ovat tarpeeksi ikäviä yksinäänkin, saati sitten kombinaationa.

Onkohan täällä ulukomailla pikkaisen erilaiset viirukset, vai olemmekohan unohtaneet vastustuskykymme Suomeen? Olemme sairastaneet vuoden aikana enemmän kuin moneen vuoteen yhteensä. Ei kiva.

Mä sain kyllä tässä vastikään jotain tavallaan positiivistakin terveysinformaatiota, kun yhdelle viime vuosina kehittyneelle vaivalle tuli nimi: Hortonin neuralgia. Päänsäryistä olen kärsinyt pienen ikäni. Lapsena särki otsaa, teini-iästä eteenpäin sain klassisia migreeneitä auraoireineen (mun aurat on valomatoja, jotka matkustaa näkökentän kulmista keskelle kivoissa rykelmissä) ja nyt niiden vähentyessä olen kuutisen vuotta sitten kehitellyt uudenlaisen säryn. Siinä kipu tulee nopeasti vasemman silmän taakse ja on infernaalinen. Samalla vasemman silmän pupilli muuttuu pienemmäksi ja luomi alkaa ikävästä lerputtaa. Otin kerran kuvia, kun en uskonut peilissä näkyvää kuvaa, ja aika pölöltä tuolloin näytän. Vasen silmä alkaa myös punoittaa, ja siihen ilmestyy punainen verisuonipiste. Nenä menee tukkoon vasemmalta puolelta. Kipu lievittyy aikanaan, nopeammin, jos otan äkkiä kofeiinia ja ibuprofeiinia (H kantaa nykyään automaattisesti kaffekupin ja buranan eteen, kun edes hieroskelen vasenta silmääni). Mutta yleensä kausittaisesti se palaa sitten seuraavana päivänä takaisin. No, nyt säryllä on lekurin mukaan ihan oma nimi, ja minä siis kuulun niihin onnekkaisiin, joilla on kolmenlaisia päänsärkyjä: tensio- eli jännityspäänsärkyä, klassista migreeniä ja hortonin syndroomaa.  

Tämä meni nyt sivuraiteelle. No, mitäpä siitä - toivotan kaikille erinomaista juhannusta, olisimmepa siellä Suomessa!