Junailin tiistaina kotiin Regensburgista Würtzburgin, Hannoverin ja Amersfoortin kautta. Keskiviikkona oli jo seuraava werkschouw. Yllätyksekseni sain kuulla, että olen aikataulusta edellä ja kaikki opettajat ovat kovin kovin tyytyväisiä edistymiseeni ja työprosessiini. Mutta hitonmoinen itketysprosessi se taas oli. Ihmiset tietysti ottavat kovin henkilökohtaisesti heidän suunnitelmiensa arvostelun, mutta... Muutama viikko sitten olin juttelemassa David Galjaardin studiolla ja hän sanoi, että aina pitäisi muistaa että opettajat ovat meitä varten eikä toisin päin. Itsestäänselvyys, mutta jotenkin se klikkasi minulla vasta nyt. Kritiikki tuntuu erilaiselta, jos ajattelen, että tässä tää tyyppi sanoo jotain, koska hänen subjektiivisen mielipiteensä mukaan mun kannattaisi ajatella tätäkin seikkaa, ja hän oikeasti haluaa, että teen _itse_ parhaat mahdolliset valinnat jotta onnistun tekemään parhaan mahdollisen teoksen.

Edit: Kas, Valériella oli kuva mun arviointitilanteesta.

Kuvassa siis mun selkä ja työprosessit, sekä Guus Rijven, Corinne Noordenbos ja Ingrid Grootes.

Tänään kävin juttelemassa graafisen suunnittelijan kanssa, joka antoi lisävinkkejä ja innostui projektistani kovasti, tosin neuvoi minua menemään ihan eri suuntaan. Teen kaksi projektisuunnitelmavaihtoehtoa tammikuun collectieve beoordelingiin, sillä siitä selviää. Fiilis on nyt hyvä, jokaisena marraskuuna riesana ollut epävarmuus ja itseluottamuksen puute on jos ei nyt poissa niin ainakin tyynyn alla jemmassa. Maanantaina menen Jan Banningille kylään keskustelemaan proggiksista, ja sitä varten pitää silti skarpata; Jan ei päästä helpolla konseptikeskusteluissa. Samalla sovin suosituksesta hakemaani apurahaa varten. Toinen suositus tuli jo Leo Erkeniltä.

Kirjallista lopputyötä on nyt valmiina 12 sivua tiivistä tekstiä ykkösrivinvälillä. Pyrin siihen, että ennen 23. päivää olisi 25-30. Joulukuun 22. päivä kun aion pistää kirjat pinoon ja viettää seuraavat muutamat joulupäivät irti lopputyöstä. Onhan sitä nimittäin muutakin elämää, kuten esimerkiksi piparkakkujen leipomista ja joulunviettoa.