Tänään oli dokumentaarivalokuvauksen, taidevalokuvauksen ja sivuprojektien arvostelu ja lisäksi sain takaisin taidehistorian ja -teorian tehtävät.

Dokuvalokuvauksen arvostelussa pieni ranskalainen setä läpsäisi minua olkapäähän ja julisti "I like you!" Hän myönsi olleensa viime vuonna väärässä suhteeni (silloin hän ajatteli, että kaiken maailman tietokoneiden ja lukuaineiden parissa elellyt ihminen ei voi koskaan tulla hyväksi valokuvaajaksi, ainakaan enää tässä iässä) ja sanoi, että minulle hyvät kuvat eivät tule ilmatteeksi, mutta koska minulla on sinnikkyyttä ja motivaatiota vaikka muille jakaa, pärjään oikein hyvin. Ja sanoi vielä että "congratulations!"

Taidevalokuvauksessa sain kehuja kommunikaatiokyvyistä, uskalluksesta ja omien rajojen rikkomisesta ja miinusta siitä, että olen liian itsekriittinen. (En viitsinyt mainita, että tulen kulttuurista, jossa ei voi olla liian itsekriittinen.)

Taidehistorian tehtävät olivat kaikki menneet läpi arvosanalla hyvä. Niissä kehuttiin analyyttista otetta, omaperäisiä näkökulmia ja esseenkirjoituskykyjä.

Sivuaineista puuttui yksi opintopiste, joka meni hukkaan joskus viime lukukaudella, mutta koska kukaan ei tiennyt mihin se meni, päätti coach jostain syystä lisätä sen minulle muutenvaan tiskin alta.

Sanoivat vielä, että ovat helpottuneita kun päätin yrittää pysyä Hollannissa - niiden mielestä mä tuon "koheesiota" jengiin ja olen solidaarisuuden ja hengen kannalta merkityksellinen.

Johan tuli sitten kehua tosiaan tänään. Punastuttaa kohta, eikä meinaa kehdata tällaisia edes blogata. Nyt jotta tilanne tasapainoittuisi, pitäisi jäljellä olevista arvioinneista (fototekniikka, graafinen suunnittelu, interaktiivinen media) tulla kamalia haukkuja. Mutta enpä usko, kun ainakin nuo kaksi ekaa on menneet aika hyvin.

Täällä on muuten tänään hellepäivä, lämpö kävi meidän mittarin mukaan 27 asteessa. Minä päätin pitää illan vapaata ja aloittaa loppujen tehtävien tekemisen huomenna. Jos saisin huomenna myös suurimman osan printeistä tilattua, olisi sekin hoidettu eikä tulisi ensi viikonloppuna mitään printtipaniikkia. Kuulemma kun ensi viikon maanantai on vielä joku pinksterpyhä.