Olin tulkkaamassa H:n ja optikon välillä. Tiedä sitten, olisiko optikko suostunut kommunikoimaan englanniksi, jos en olisi ollut mukana. Nyt oli aika hassu fiilis välillä, kun optikko teki testejään ja puhui koko ajan minulle: "Sanokaa hänelle, että hän katsoisi sitä sinistä valoa.. Haluaako hän ohennetut linssit vai tavalliset? Onko hänellä sairasvakuutusta?"

No, jos solkkasin hollantia oikein, saa H ensi viikolla silmälasit, joissa ohennetut linssit, ja osan laskusta maksaa itse, osan sairasvakuutus. H:n silmät on laseroitu joskus laseroinnin alkuaikoina 90-luvun puolivälin kieppeillä. Silloin kuulemma leikkaus onnistui niin hyvin, että -13 laseista mies siirtyi lasittomuuteen. Tosin hämäränäkö meni ja kirkkaiden valojen ympärillä näkyy jänniä erikoisefektejä. Nyt sitten viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota siihen, että H selvästi siristelee televisiota katsellessa eikä kykene lukemaan kauempana olevia tekstejä. Itse hän oli pitkään sitä mieltä, että a) näössä ei ole mitään vikaa ja b) (painokkaammin) NÄÖSSÄ EI OLE MITÄÄN VIKAA. Kunnes sitten tänä keväänä hän alkoi aprikoida, josko sitä sittenkin hankkisi lasit vaikka varmuuden vuoksi autolla ajamista varten.

Optikko mittasi -1.75 toisesta silmästä ja -4 toisesta silmästä. -4! Ei ihme, että siristelyttää. Ja minä olen ollut tuon kyydissä autossa!