Ei ole tullut mieleen mitään blogattavaa, joten olen ollut hiljaa. Sekä hollanninopinnot että uimaopinnot junnaavat hieman paikoillaan. Olen vieläkin tosi hidas tuottamaan puhetta ja ymmärtämään, mitä ihmiset minulle nopeasti sanovat. Sunnuntaina olin yhdessä kaupassa ja kaupanmyyjä sanoi minulle "Mooi jas". En osannut vastata mitään, vaan hymyilin typerästi ja poistuin kaupasta. Ulkopuolella sitten aivot alkoivat toimia ja käänsivät lauseen: "nätti takki". Olisi varmaan pitänyt sanoa, että kiitos.

Hollannintunnillakin minä olen varmaan ihan kärkipäässä kirjoittamisessa ja kieliopissa, mutta puhun hitaammin kuin muut. He tekevät kyllä virheitä, mutta uskaltavat pälättää silti, ja saavat ihan ymmärrettäviä lauseita aikaiseksi sillä aikaa, kun minä sanon "öö.."

Ehkä tässä on taas joku mentaliteettiero eteläeurooppalaisten ja hitaiden pohjoismaalaisten välillä.

Uintikaan ei ole edistynyt, koetan opetella olemaan veden alla siten, ettei mene nenä ja kurkku täyteen vettä. Nämä asiat ovat takuulla itsestäänselvyyksiä kaikille lapsosena uimaan oppineille, mutta minun täytyy oikeasti ajatella, että mitenkäs se pää nyt paineistettaisiin siten, ettei vesi pääse nokkaan. Hengityksen pidättäminen kun ei kai ole hyvä idea, vaan pitäisi uloshengittää hiljalleen veteen. Rohkeuttakin puuttuu vielä.

Muuten olen tässä koettanut ottaa selville, voinko mahdollisesti pyrkiä opiskelemaan (siis muutakin kuin hollantia) tammikuusta, vai tuleeko se meille liian kalliiksi. Saa nyt nähdä.

Maamille tiedoksi, että kukkasipuleita on myynnissä kojukaupalla torilla joka torstai ja lauantai. Koskas ne pitääkään laittaa maahan?