Siinähän se meni, kouluviikko. Minun on yhä hankala herätä aamulla aikaisin. Ja vaikka olisin nukkunut vain neljä tuntia, olen taas tikkana pirteimmilläni kello 24-02. Aiheuttaa tietynlaisia päivärytminsäätövaikeuksia.

Eilen meillä oli vain iltatunteja, parin tunnin luento taidehistoriaa. Setä kertoili juttuja ja tarinoita, ja alleviivasi pääkohtia niin moneen kertaan, että minäkin pysyin kärryillä. Meille ulkkareille tulee kuitenkin toinen tehtävä, joten luentojen seuraamisen ja tentin lisäksi suoritan esseellä. Pitää vain tilata kirja. Periaatteessa ulkkareilla ei siis ole läsnäolopakkoa luennoilla. Ajattelin, että aika hyödyllistä siellä voisi kuitenkin olla istua, mutta saa nyt nähdä - kun se on tosiaan illalla ja vielä torstain ainoa luento, saattaa talvella tulla vähän hankaluuksia motivoida itseään paikalle.

Tänään oli beeldontwikkelingiä eli kuvaamataitoa. Opettajamme on ahvenanmaalta. Meidän piti kerätä kirjoista, lehdistä tai muusta materiaalista viisi kuvaa, sitten analysoida niitä ja miettiä, miksi valitsimme juuri ne, ja lopulta piirtää lyijykynäpiirros, joka sisältää ko. kuvien pointin ja syyn valintaan. Pointin löytäminen osoittautui aika helpoksi, kun huomasin valinneeni vain mustavalkokuvia, joissa on varjoisia ihmishahmoja. Detaljeja ei tarvita, jos pelkkä hahmo olemuksellaan tuo esiin kuvan varsinaisen idean. Nyt kun vielä osaisi piirtää..

Iltapäivä oli fotointroa Jean-Jacquesin opastuksella. Hieman on hankala ymmärtää ranskalaisella aksentilla puhuttua hollantia. Hän puhui lähinnä siitä, kuinka joudumme nyt heittämään romukoppaan ainakin joksikin aikaa sellaisen vapaan valokuvauksen, jossa räpsimme mitä vain ja sitten näteimmät kuvat näytetään muille. Nyt kuvataan tehtävän mukaan ja sillä siisti. Siitäkin tulisi päästä eroon, että jos kohde on nätti, on kuva hyvä. Ei se niin mene. Ja pitäisi muistaa, että kaikki tähän mennessä kuullut arviot omista kuvista eivät ole olleet objektiivisia, joten turha sitten hämmästyä, kun kritiikki on kovaa. Valokuvausammattilainen katsoo kuvaa toisilla silmillä kuin fotoharrastajan äiti tai sisko. No, epäilemättä.

Fotointrossa tulee joka viikko yksi tehtävä, joka on aina sana. Tällä kertaa se on "vol" eli "full" eli "täysi". Yksi kuva aiheesta pitää olla valmiina ensi perjantaina. Ei kroppausta, ei liikaa photoshoppausta, muuten vapaata. Saa olla digi, printti, vedos. Kunhan sen pystyy esittämään muille, jotta muut saavat sitä kovasti repostella.

Toinen, pitemmän aikavälin tehtävä, on kolme hipshottia. Hipshotit ovat katuvalokuvaukseen yleensä liittyvä keino, jossa valokuvaaja ei katso etsimen läpi kuvaa ottaessaan, vaan laukaisee kameran "huomaamattomasti" lonkalta tai jotenkin muuten erikseen kovasti tähtäilemättä. Kuvausaiheena ovat aina ihmiset eri tilanteissa. Ihana tehtävä, olen näitä yrittänyt treenata jo paljon. Tässä yksi viime talven tähtäilemätön Pariisin metrossa:

BW Paris Metro

Tämä on mustavalkoistettu digikuva. Mustavalkoisuus toimii katukuvauksessa yleensä parhaiten, koska tuolloin taustan mahdolliset räikeydet eivät vie huomiota itse kohteelta, kuvan ihmisiltä. Aina tällä hipshot-tekniikalla ei todellakaan onnistu - tulee epätarkkoja räpsyjä, vaikka epätarkkuuden todennäköisyyttä pienentää, jos säätää kameran manuaalille ja pitää aukon tarpeeksi pienenä ja siten syvyysterävyyden suurena - mutta joskus hieman epäterävätkin voivat olla mielenkiintoisia. Tässä toinen otos Pariisin metrosta, jossa ollaan väsyjä.

Yawn

Enpä tiedä, mitä opettajamme näistä sanoisi - ehkä ainakin sen, ettei niissä ole tarpeeksi jippoa. Tulee olemaan hyvin erilaista katukuvata deadlinen kanssa. Onneksi kuvien tarvitsee olla valmiita vasta kuukauden päästä. Siihen mennessä ehdin käydä muutamassa paikassa räpsimässä ja tarpeen mukaan vedostelemassakin.

Aiheeseen "täysi" minulla on jo yksi idea. Olemme nimittäin menossa huomenna todennäköisesti täydelle Amsterdam Arenalle katsomaan EM-karsintaottelua Hollanti - Bulgaria. Jos siellä vain saa kuvata, ja jos emme joudu mihinkään jalkapallohuligaanikatsomoon (niistä minua varoiteltiin tänään), saanen siellä ainakin jotain sopivaa kuvattua. Pelitapahtumia on turha yrittää kuvata, sillä ostimme halvimmat mahdolliset piippuhyllyliput. Pitää muistaa ottaa mukaan kiikarit.

Ensi viikolle tehtäviä: varjokuvasarja, 2 x A4 + contact sheet. Lyijykynäpiirros kokoa A2. 1 x A4 (tai heijastettavaksi sopiva digi) aiheesta "täysi".