Kuten jotkut varmaan muistavat, meiltä hajosi taannoin suihku, tai siis se suihkupää, josta vesi tulee. Meni jotenkin halki, ja vesi sohotti kaikkiin ilmansuuntiin. Tämän johdosta meille selvisi mm. se, että kylpyhuoneen lattia ei ole vesieristetty - vesi meni iloisesti suihkuverhon yli lattialle, ja lattian läpi naapurimme kattoon, ja sieltä alas..

No, kokeilimme ensin korjata asiaa helpoimman kautta, ja ostimme Blokkerista halvan suihkupään. Se toimi muuten ihan hyvin, mutta sen kautta kulkeva vesi oli jostain syystä kylmää, kun taas vanhasta suihkupäästä tuli ihan senlämpöistä vettä kun nyt sattui hanasta säätämään. Pähkäilimme asiaa, jonka jälkeen ilmoitimme asiasta vuokranantajalle. Hän taas ilmoitti korjausmiehelle, joka parin väärän hälytyksen ja oharin jälkeen ilmaantuikin paikalle ihmettelemään tilannetta.

Tällä välin olin tutkinut suihkupäiden eroja, ja huomannut, että vanhassa oli vedenrajoitin eli vempain, jolla veden virtausta säästösyistä pienennetään. Uudessa ei ollut. Päättelin tästä, että uuden kautta vesi ehkä vain kulkee liian lujaa, eikä lämmitin ehdi sitä lämmittää. Tai jotain. Korjausmies kuitenkin oli sitä mieltä, että ehdottomasti ei - tuolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, eikä ongelma ratkea ostamalla parin euron vedenrajoitin uuteen suihkupäähän. No, ei sitten.

Korjausmies kävi ja vaihtoi osan, ei auttanut. Kävi toisen kerran ja vaihtoi toisen osan, ei auttanut. Ilmoitti, että miettii asiaa ja tulee uudelleen. Odoteltiin. Sitten kyllästyin ja kävin ostamassa sen vedenrajoittimen. Asensin sen paikalleen ja presto: lämmintä vettä mukavalla paineella, täydellinen suihkuelämys. Huokaisimme tyytyväisinä.

Tällä välin korjausfirma oli kuitenkin ilmaissut vuokranantajallemme, että vedenlämmittimessämme on paljon kuluneita osia, jotka tulee vaihtaa, jotta suihku alkaisi toimia kunnolla. Kerroimme vuokranantajalle, että homma toimii nyt, mutta hän oli sitä mieltä, että parempi kuitenkin tehdä kuten korjausfirma ehdottaa. Eikä sielläpäin oikein uskottu tuohon minun ratkaisuuni. Tässä kohtaa olisi toki pitänyt sanoa kovemmalla äänellä, että "if it ain't broke, don't fix it", mutta vuokranantajahan tämän asunnon omistaa, ja lisäksi mitä jos siellä kaasulämmittimessä oikeasti onkin jotain vialla. Parempi siis päästää korjausmies asian kimppuun.

Korjausmies kävi - taas yhden oharin jälkeen - ja vaihtoi osan. Illalla suihkussa käydessäni huomasin, että yhtäkkiä veden lämpötila seilaa koko ajan viileän ja tosi kuuman välillä. Otettiin yhteyttä korjausmieheen, joka tuli takaisin ja teki säätöjä, eikä ongelma tietenkään ratkennut. Testailtiin asunnon muita vesihanoja, ja huomattiin, että kun ennen vain suihkun kanssa oli ollut mitään ongelmaa veden lämpötilan kanssa, nyt kaikista hanoista tuli lähinnä randomlämpöistä vettä. Soitettiin firmaan, odotettiin viikko... ja tänään korjausmies kävi taas, ja ilmoitti, että asialle ei voi mitään, koko lämmitin on niin vanha, ettei sitä paremmaksi saa. Olimme sitä mieltä, että äkkiäpä se vanheni, kun kolmisen viikkoa sitten ennen osien vaihtoa homma toimi täydellisesti. Mutta minkäs teet. Nyt mietimme, pitäisikö opetella elämään tämän kanssa - ennen kuin joku vielä "korjaa" suihkun sellaiseksi, että siitä tulee vain jääkylmää vettä - vai pyytää vuokranantajaa tekemään vielä asialle jotain.

Lopputulos on siis se, että meillä on hankala suihku, vuokranantajalla on iso lasku, ja täysin toimiva systeemi saatiin korjaustoimenpiteillä rikki.